Blauw aan de buitenkant, informeel vanbinnen
Cabaret
Sinds 2017 heeft de AFM haar eigen cabaret. Een iconisch event waar honderden AFM’ers op afkomen. De bestuurders zitten hierbij op de eerste rij in het theater en krijgen van de ‘cabaratier-medewerkers’ ongezouten te horen wat er leeft. Die ruimte voor tegengeluid is typisch AFM. Gebruikelijk is dat het bestuur zelf ook een filmpje met een knipoog maakt voor het cabaret.
Natuurlijk zijn we met onze gestage groei veranderd als organisatie, maar we hebben door de jaren heen onze informele cultuur weten te behouden. En we kunnen nog steeds spreken van een paars hart.
Vraag je een AFM’er van het eerste uur naar de cultuur 20 jaar geleden, dan wil nog wel eens het woord ‘cowboys’ vallen. Dat zal deels een beetje de romantische kijk op het verleden zijn. Hoewel het waar is dat de circa 200 medewerkers in die begintijd wel erg veel moesten pionieren. Voortgekomen uit de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) kwamen er steeds meer nieuwe taken bij en moest er een eigen visie op toezicht worden ontwikkeld. En dat in een speelveld met al gevestigde instituten die soms wat meewarig naar die nieuwe club keken. Het gevoel jezelf als organisatie te moeten bewijzen was dus niet vreemd.
Geen cowboys meer
Vanuit die echte pioniersfase zijn we sterk gegroeid in aantal, in kennis en in organisatie. Afdelingen werken niet meer als aparte zuilen en er wordt door het bestuur duidelijk gestuurd vanuit één strategie en op eenduidigheid in toezicht. De ‘cowboys’ van vroeger werken nu volgens vastgelegde processen, gericht op efficiency door de hele keten. Dat heeft de cultuur misschien een tikje formeler gemaakt dan 20 jaar geleden. Maar toch blijft de AFM nieuwe collega’s verrassen. De van buiten ogenschijnlijk blauwe organisatie is van binnen juist ondernemend, informeel en heel collegiaal. En nog steeds een tikkeltje eigenzinnig, met zowel idealistisch als vakgedreven mensen.
Het paarse hart
Als symbool voor onze sterke cultuur hebben we in 2020 het ‘paarse hart’ geïntroduceerd. Dit is het symbool voor de verbinding tussen de medewerkers en de AFM. Het hart wordt op verschillende manieren ingezet in de interne communicatie. Onze kernwaarden zijn een ander verbindend element. We zijn zorgvuldig en doortastend, en we zijn autonoom en verbindend. Het mooie is dat deze bij de AFM ook echt zijn geland en worden doorleefd. Uit een interne enquête blijkt dat medewerkers de kernwaarden graag willen vasthouden. Juist omdat ze in het dagelijks werk goed hanteerbaar zijn. Het gaat immers vaak om het vinden van de juiste balans.
Echt één geheel
In 20 jaar tijd zijn we van circa 200 naar 700 medewerkers gegroeid. De groei was door een groot aantal nieuwe taken vooral snel in de periode tot 2018. Inmiddels vlakt de groei wat af. Doordat de uitbreiding vooral gedreven was door nieuwe taken, ontwikkelde de AFM zich ook enigszins als ‘eilandenrijk’ met deels ook eigen culturen. Accentverschillen zijn er nog steeds wel tussen de verschillende taakgebieden, toch is de AFM na de laatste organisatie-aanpassing in 2016 steeds meer één geheel geworden.
Wil om te leren
Wat door alle jaren heen niet veranderd is, is de wil om te leren. Dat is ook nodig, omdat we bij alle ontwikkelingen op de financiële markten en in onze eigen omgeving wendbaar moeten zijn. In de tijd van Arthur Docters van Leeuwen was er op dinsdag altijd al een bestuursvergadering. Als je als medewerker voor agendapunt 10 aanwezig moest zijn, mocht je soms al vanaf punt 1 aan tafel komen om zo te leren. Dat leren is wel meer geformaliseerd. Zo hebben we sinds 2008 een Basis Opleiding Toezichthouder – intern bekend als De BOT – waar iedere nieuwe medewerker aan meedoet. Deze opleiding van circa 15 dagen geeft niet alleen kennis en inzicht, maar zorgt wat de missie betreft ook voor een gezamenlijk vertrekpunt.
Traineeship data-analisten
Dat we als toezichthouder naast handhaving ook vol inzetten op dialoog, vraagt van medewerkers specifieke competenties. Dat is niet altijd eenvoudig op een krappe arbeidsmarkt. Voor ons aanleiding om bijvoorbeeld samen met de ACM en NZa een speciaal traineeship voor data-analisten op te zetten. Eenmaal binnen zorgen we ervoor dat mensen zich blijven ontwikkelen en zich nieuwe terreinen eigen kunnen maken. Zo hebben alle managers en hoofden – net als veel medewerkers – een basisopleiding datagedreven toezicht gevolgd.
Cultuur is geen constante
Cultuur is overigens maar ten dele een constante. Dat betekent dat we ook continu kijken hoe we de cultuur willen ontwikkelen. Zo zijn in 2022 de kleine en middelgrote accountskantoren onder ons toezicht gekomen. De mensen die dit toezicht uitvoeren nemen culturele elementen uit die markt mee. Net als eerder bijvoorbeeld gebeurde met de komst van dataspecialisten en gedragswetenschappers. We kijken dan hoe dit onze cultuur kan versterken en hoe we daarnaast ons DNA kunnen blijven behouden. We zetten daarbij in op een omgeving waarin de kennis, ervaring en talenten van elke AFM’er maximaal tot hun recht komen. Dit past bij de inclusieve en lerende cultuur die we nastreven.