Voorbeelden
Het effect van informele maatregelen
Gedragsverandering van partijen is een gevolg van veel factoren, waar onze formele en informele maatregelen een onderdeel van zijn. De hoeveelheid factoren maakt effectmeting vaak lastig. Wel kunnen we voorbeelden geven waarin we effecten van formele en informele maatregelen laten zien. Wij zullen effectmetingen blijven uitbreiden als onderdeel van bepaalde toezichtprojecten en voor zicht op de ontwikkeling van risico’s op bepaalde toezichtgebieden.
Klantbelang centraal
Iedere keer dat misstanden naar voren komen waar duidelijk het klantbelang niet centraal staat en het vertrouwen van klanten wordt beschadigd, spreekt de AFM de sector hierop aan en sommeert waar nodig tot aanpassingen. Dit kunnen aanpassingen van specifieke producten en diensten zijn, maar ook van onderliggende onwenselijke praktijken, zoals het oneigenlijk gebruik maken van asymmetrische informatie, framing en nudging en het inspelen op de lage interesse of inertie bij klanten in combinatie met hoge overstapkosten.
AIFMD-rapportages
De AFM houdt toezicht op het tijdig en correct indienen van AIFMD-rapportages. Jaarlijks worden er meer dan tienduizend AIFMD-rapportages ingestuurd. We hebben informatie gedeeld op onze website en we hebben in sectorbrieven en datakwaliteitschecks extra toelichting gegeven over bepaalde velden in de rapportage. Daarnaast hebben we marktpartijen, rapportagebedrijven, consultants en advocatenkantoren uitgenodigd voor enkele seminars en webinars. Die sessies leidden zowel tot verbetering van de datakwaliteit als tot contact met de sector. In de afgelopen periode zijn toezichtbrieven verstuurd aan marktpartijen die hun rapportage niet hebben ingeleverd.
Finfluencers in beeld
Met een brede communicatie-aanpak hebben wij het groeiende fenomeen van finfluencers in beeld gebracht. Finfluencers hebben steeds meer invloed op retailbeleggers, maar houden zich niet altijd aan de regels. Uit onze verkenning bleek dat diverse doelgroepen een rol speelden: de finfluencers, de beleggingsondernemingen en de volgers. Om die allemaal te bereiken hebben we een brede set aan instrumenten ingezet, waaronder deze animatie waarmee we gericht de volgers van finfluencers op social media hebben getarget. Ook nationale media pakten groot uit over de verkenning. Een deel van de finfluencers is bereikt met een online rondetafelgesprek. Voor hen is ook een webpagina ingericht waarop de regels rond het posten op social media staan. In 2024 hebben wij daarnaast ook formele handhaving toegepast door boetes op te leggen aan meerdere finfluencers.
Gesprekken over marktmisbruik
Vanuit de AFM STOR Desk zijn we steeds nauwer en vaker in contact met marktpartijen die vermoedens van marktmisbruik moeten melden. Zo zijn er nu reguliere ronde tafels met handelsplatformen en hebben we ook regelmatige sessies met de grootbanken. In die bijeenkomsten worden de normen uitgelegd en besproken.