Interview

'Hoe groot wil je dat je impact is op iemands leven?'

Danny Mekić is innovatiestrateeg en adviseert organisaties over strategische vraagstukken

Problematische schuldenlast

We gaan toe naar steeds meer vrijgave van data, hoe kijkt u daar tegenaan?

De rode draad die je ziet is dat we gaan van data voor jezelf houden, naar data delen. Vroeger was het duurste aan een computer de harde schijf. Lange tijd wilde je zo min mogelijk data hebben. Data zijn nu nagenoeg gratis, sterker nog, je kunt aan data verdienen, vooral door ze bij elkaar te brengen en verbanden te leggen. Waar we straks tegenaan lopen is een overvloed aan data. Als je te veel data hebt is het steeds moeilijker om de zinvolle data eruit te filteren.

Hoe moet je als onderneming omgaan met datakapitalisatie?

Ik denk dat het algemene kennisniveau in ondernemingen omhoog moet. De kennis in de breedte ontbreekt. Wat kan helpen: een datakaart, dat wil zeggen, een interactieve visualisatie van alle databronnen die in de organisatie aanwezig zijn. Als je niet weet welke data je al in huis hebt, is het moeilijk om daar toezicht op te houden - bijvoorbeeld voor security en privacy - laat staan er iets zinvols mee te doen.

Wat kunnen consumenten eraan hebben?

Kleine partijen krijgen nu ook de beschikking over bepaalde data. De geschiedenis leert dat die er beter in zijn om te kijken naar wat een klant nodig heeft. Banken zoeken dan ook samenwerking met partners die niet per se in de financiële sector zitten. Grote ondernemingen zijn vaak te log om te innoveren, veel start ups hebben weer niet de mogelijkheid om impact te maken. Goed voorbeeld vind ik ‘Tikkie’. Een gemak dat ontbrak. En je ziet dat de grote partijen dat vervolgens omarmen en het ook met elkaar delen.

Maar er zijn ook risico's

Van wie zijn die data, zijn die van de individuele klant of van de ondernemingen? En als onderneming moet je je de vraag stellen: hoeveel impact wil ik als financiële instelling op de samenleving maken en op iemands leven? Wil je als verzekeraar met een app iemands rijgedrag verbeteren en hem daarin belonen? Ik denk dat bedrijven en organisaties in een sector daarover met elkaar moeten spreken.

Welke rol verwacht u voor de bigtech in de financiële sector?

Ik hoop dat bigtech gaat zorgen voor een meer menselijke benadering in de financiële sector. We moeten het steeds vaker doen met slechtwerkende chatbots en een anoniem callcenter. Of dat nog steeds kan nu corona de economie extra onder druk zet? Financiële aanbieders kunnen zich zo wel juist onderscheiden van de concurrenten. Vooral in moeilijke tijden hebben we behoefte aan menselijk contact, vertrouwen en begrip. Dat kan een chatbot niet bieden.

Deel deze pagina