Breng de échte prijzen in rekening
Willem Schramade, expert sustainable finance, over businessmodellen die verder kijken dan geld
‘Bedrijven kunnen denken in "brede waarde" en daar ook op sturen.’
‘Winstmaximalisatie is te lang leidend geweest in onze economie. Bedrijven dienen met hun producten en diensten brede waarde te creëren. Voor zichzelf, voor de consument en voor een leefbare wereld.’ Willem Schramade maakt zich hard voor businessmodellen die verder kijken dan geld.
Wat is er mis met winst?
‘Geld vertelt niet het hele verhaal. Ondernemingen kunnen winst maken, maar het is kwalijk als dat gebeurt tegen waardevernietiging elders. Zo is de gezondheidsschade van de tabaksindustrie in Nederland ruim €30 miljard per jaar.’
Wat moeten bedrijven dan doen?
‘Bedrijven kunnen denken in ‘brede waarde’ en daar ook op sturen. En tegelijk anticiperen op de duurzaamheidstransitie. Brede waarde breng je in kaart door de sociale en ecologische impact van producten te meten. Een volgende stap is het in rekening brengen van echte prijzen. Dat vraagt ook actie van de overheden. Dan worden bijvoorbeeld vliegtickets een stuk duurder, door belasting op kerosine en CO2 te heffen en de btw-vrijstelling te laten verdwijnen. Slimme luchtvaartmaatschappijen bereiden zich al voor op die duurzaamheidstransitie door hun verdienmodel aan te passen, bijvoorbeeld met biobrandstoffen en door op korte trajecten samen te werken met treinmaatschappijen.’
Is het allemaal zo ingewikkeld?
‘Zeker als ik kijk naar de financiële sector dan zijn er wel een aantal valkuilen. Bij gebrek aan personeel (of ambitie?) worden functietitels veranderd, het labeltje sustainable overal opgeplakt en data extern ingekocht. Om het goed te doen, is verdieping juist noodzakelijk. Een onderneming moet niet blindvaren op een ingekochte rating. Die zegt weinig over de sociale en ecologische waardecreatie van een onderneming. En ook niets over het transitiepad. Ondernemingen kunnen beter zelf duurzaamheid in kaart brengen. Wat is de invloed van de onderneming op klimaat, biodiversiteit en gezondheid? En omgekeerd: hoe beïnvloeden die zaken het verdienmodel van de onderneming? Ondernemingen die er nu serieus werk van maken, realiseren een voorsprong op de concurrentie.’
Hebben ondernemingen nog een keuze?
‘Ze hebben keuze in hoe ze zich aanpassen, maar dat ze zich moeten aanpassen lijkt onvermijdelijk. Door regulering, technologische ontwikkelingen en vraag vanuit de consument wordt iedere sector de kant van de duurzaamheid opgestuurd.’
Wat moet de toezichthouder doen in dit tijdsgewricht?
‘Idealiter krijgt de toezichthouder door middel van rapportages zicht op waardecreatie in brede zin. Toezichthouders moeten gaan beschikken over de juiste data en over specialisten om deze data te interpreteren. Mijn adagium is dat ze scherpe vragen moeten stellen over de voortgang, maar nog niet meteen te hard moeten oordelen. De duurzaamheidstransitie kent veel uitdagingen en daar moeten partijen elkaar vooral bij helpen.’
Willem Schramade, expert sustainable finance
Gebruik kennis en data tegen risicovol beleggersgedrag
Felix Uhl, gedragswetenschapper en oprichter van De Gedragsstudio, over suboptimaal beleggingsgedrag en de beschermingsplicht van beleggingsaanbieders.
Een oplossing tegen ondoorzichtige beursinformatie
Mark Schaedel, CEO van adviesbureau Vondelpark Capital, over het belang van een gemeenschappelijk referentiekader