20 jaar
In 20 jaar ontwikkelde de AFM zich tot de gedragstoezichthouder in de financiële wereld die we nu zijn. Met een eigen aanpak. Een aanpak gedreven door onze missie: eerlijke en transparante financiële markten die bijdragen aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.
Paars hart
Een bepalend kenmerk was de afgelopen 20 jaar de groei in taken en toezichtgebieden. Zo leidde de financiële crisis uit 2008 bijvoorbeeld tot meer wet- en regelgeving en meer toezicht. Ook andere externe factoren zorgden ervoor dat we doorgroeiden, zoals brexit. Van 200 naar 700 medewerkers. Natuurlijk zijn we met onze gestage groei veranderd als organisatie, maar we hebben door de jaren heen wel een informele cultuur weten te behouden met een duidelijk ‘paars hart’: het symbool voor de verbinding tussen de medewerkers en de AFM.
Niet alleen terugkijken, maar ook vooruit
Geen jubileum zonder een seminar. Vandaar dat donderdag 16 juni het Tropeninstituut in Amsterdam gevuld was met een keur aan politici, academici en toezichthouders. Allemaal bijeen om te praten over de toekomst van de financiële sector en de richting van ons toezicht. De belangrijkste gespreksonderwerpen waren digitalisering en duurzaamheid.
Bestuursvoorzitter Laura van Geest sprak tijdens het seminar over de verschillende ontwikkelingen. 'We mogen nooit op onze lauweren rusten. Het is geen gegeven dat markten voor altijd transparant en fair zijn. Daarvoor zijn er te veel ontwikkelingen. Denk aan de impact van klimaatverandering, de destabilisatie door politieke chaos en normalisering van de monetaire politiek.'
Reis door onze eigen geschiedenis
Talloze gebeurtenissen hebben invloed gehad op onze ontwikkeling als gedragstoezichthouder. Een greep uit een aantal memorabele momenten uit 20 jaar AFM.
2004: boetes Dexia in aandelenlease-affaire
De AFM gaf 6 boetes aan Dexia Bank Nederland voor overtredingen bij het verkopen van aandelenleaseproducten (beleggen met geleend geld). De bank maakte onder meer gebruik van misleidende reclame en won onvoldoende informatie in over de financiële draagkracht van klanten.
2006: eerste Radar-uitzending over 'woekerpolissen'
Halverwege de jaren 90 waren beleggingsverzekeringen een grote hype. Maar de kosten bleken hoog en de informatieverstrekking en advies over deze ingewikkelde producten was vaak niet in orde. Na onderzoek van de AFM en aandacht bij Radar werd duidelijk dat consumenten veel minder hadden opgebouwd dan bedoeld.
2006: financieel dienstverleners komen onder AFM-toezicht
‘Consumentenbescherming’ is de term die ten grondslag ligt aan de Wet financiële dienstverlening (Wfd), die op 1 januari 2006 inwerking trad. Na de uitbundige jaren 90 voelde de overheid behoefte om meer grip te krijgen op financiële producten, aanbieders en dienstverleners.
2008: faillissement Lehman Brothers en begin financiële crisis
De bom barstte in 2008. Wat begon als een huizenmarktcrisis in de Verenigde Staten sneeuwbalde door naar een wereldwijde crisis. Het vertrouwen in de financiële sector daalde tot een nulpunt. Wereldwijd moesten overheden en centrale banken alle zeilen bijzetten.
2011: flitskredieten komen onder toezicht
Een flitskrediet (mini-lening) kon vooral op langere termijn leiden tot hoge kosten en ervoor zorgen dat consumenten verder in het financiële moeras zakten. Daarom is het flitskrediet per 1 juni 2011 onder toezicht van de AFM komen te staan. Aanbieders moeten zich houden aan een maximale kredietvergoeding.
2016: rapport over aanpak rentederivaten AFM
Een van de meest langlopende zaken tijdens 20 jaar AFM is de uitvoering van het Uniform Herstelkader rentederivaten. Vijf jaar na dato is in 2021 het overgrote deel van de mkb’ers door de banken gecompenseerd voor de aankoop van derivaten. Een traject met de nodige leerpunten voor de AFM.
2020: het Verenigd Koninkrijk verlaat de Europese Unie
Na jarenlange onderhandelingen vol juridisch getouwtrek verlaat het Verenigd Koninkrijk op 1 februari 2020 de Europese Unie. Elf maanden later loopt ook de transitieperiode af. Brexit zorgt voor een enorme verschuiving in de aandelenhandel van Londen naar Amsterdam.
Meer over 20 jaar AFM
In een speciale publicatie gaven wij een inkijkje in ons paarse hart. Want door te vertellen waar de AFM vandaan komt, begrijpen en financiële ondernemingen, consumenten en beleggers ook beter hoe wij aan onze missie blijven werken en wat zij in de toekomst van ons kunnen verwachten.