Vissen in een kleine vijver
Afgelopen jaar was de spanning op de arbeidsmarkt een aanhoudend thema. In veel sectoren kostte het moeite om geschikte mensen te werven. Dat gold ook voor de accountancysector én het toezicht daarop. Vanwege kabinetsmaatregelen nam het aantal accountantsorganisaties waar wij vanaf 2022 direct toezicht op houden flink toe. ‘Dat was een kleine aardverschuiving, zowel voor de sector als voor ons,’ zegt AFM-manager Frederiek Busweiler.
Goed begrip
'Voor het uitvoerend toezicht op deze grotere groep accountantsorganisaties ontwikkelden we een nieuwe, risico-gestuurde toezichtmethodologie. Door data uit te vragen, verkrijgen we inzicht in de risico’s die spelen in de sector. Daarop kunnen wij onze activiteiten ontwikkelen en prioriteren. Wij werken hieraan met multidisciplinaire teams, om vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te kunnen bekijken. Veel van onze toezichthouders hebben bij accountantsorganisaties gewerkt. Daardoor hebben we een goed begrip van wat de risico’s zijn en hoe we data het best kunnen uitvragen. Ook om hen niet onnodig te belasten.
Enige koudwatervrees
Het was belangrijk om de accountantsorganisaties daar goed in mee te nemen. Niet alleen voor ons, maar ook voor hen brak een nieuwe periode aan. Zij hadden daar veel vragen over en er was wel enige koudwatervrees voor de AFM. Met bijeenkomsten – eerst online, daarna door het hele land – proberen we dat weg te nemen. Wij vinden een goede verbinding tussen de sector en de toezichthouder belangrijk, en ervaren dat accountantsorganisaties daar ook aan hechten.
Kleine vijver
Dat deden we dus met een hoop nieuwe collega’s. Dat zijn mensen met een achtergrond als registeraccountant, maar ook met minder “klassieke” profielen. Denk daarbij aan data-analisten, juristen en toezichthouders die zich meer richten op gedrag en cultuur binnen organisaties. Bovendien zoeken we de komende jaren nog meer mensen, terwijl de arbeidsmarkt krap is. De vijver waaruit we vissen is niet groot en we ondervinden concurrentie op de arbeidsmarkt.
Vertrouwen verbeteren
Onze recruiters zijn daar druk mee. Als mensen ervoor kiezen om bij ons te komen werken, doen ze dat veelal vanwege de maatschappelijke betekenis die ze kunnen hebben. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de verhalen die onze collega's vertellen, zoals Joeri en René. Wij zijn, samen met de accountantsorganisaties, bezig om het vertrouwen in de accountancysector te verbeteren. Met ons toezicht en onze toezichthouders willen de sector verder brengen.’