Goede balans tussen thuiswerken en op kantoor
Het lijkt alweer even geleden, maar de eerste maanden van 2022 zaten we nog in de corona-lockdown en werkte iedereen vanuit huis. In het voorjaar van 2022 ging alles weer open; ook ons kantoor op de Vijzelgracht.
Het was een opgave om een nieuw ritme te vinden tussen thuiswerken en op kantoor. Dit kreeg vorm via Werken@AFM, een breed project dat ging over de juiste balans: van thuis een goede werkplek en thuiswerkvergoeding tot op kantoor een nieuw huisvestingplan, verbeterde vergaderfaciliteiten en flexibele catering.
Vitaliteit
Bouke van Lotringen is senior corporate recruiter en projectleider vitaliteit. Wat is in zijn ogen eigenlijk vitaliteit? ‘Het is veel meer dan alleen fysieke gezondheid. Mentale veerkracht en inspiratie zijn ook essentieel om lekker in je vel te zitten. Er gebeurt binnen de AFM veel op dit vlak. Begin oktober 2022 heeft onze jaarlijkse vitaliteitsweek plaatsgevonden, met workshops en masterclasses gericht op thema’s zoals ‘je brein en slaap’, ‘mentale kracht' en ‘omgaan met de nieuwe realiteit.’
'Vitaliteit is overigens een voortdurend thema binnen de AFM, ook buiten deze week. ‘Een veilige en vitale werkomgeving draagt eraan bij dat iedereen zijn talent kan inzetten en zich kan ontwikkelen’, aldus Bouke. ‘Ons vitaliteitsteam is al een aantal jaar actief. Het leuke aan de laatste editie van de vitaliteitsweek was een speciale parade: een middag waarin creatieve en sportieve AFM'ers zelf korte workshops verzorgden. Denk bijvoorbeeld aan Zumba, aikido en een echte clinic openwaterzwemmen. We proberen op deze manier AFM’ers weerbaar en wendbaar te maken.’
Hybride werken
Uitgangspunt van die nieuwe balans is dat medewerkers gemiddeld twee dagen per week op kantoor zijn. Voldoende fysieke aanwezigheid op kantoor is van belang voor de effectiviteit van de AFM en een gezamenlijke AFM-cultuur.
René Jolink werkt nog niet zo lang bij de AFM. Hij geeft het toezicht op accountantskantoren met een reguliere vergunning mede vorm en woont in de buurt van Zutphen. ‘Niet om de hoek van het AFM-kantoor in Amsterdam’, geeft hij aan. ‘Dat is geen enkel probleem. Ik werk vier keer negen uur en heb dus een dag in de week vrij. Voor hybride werken, met twee dagen op kantoor, is er dus ruimte. Dat die mogelijkheid werd geboden, was zeker een overweging voor mij om te solliciteren.’
Kracht van de Vijzelgracht
AFM'ers hebben positieve ervaringen met Werken@AFM, bleek uit een enquête hierover. Bestuurder Linda Sas: ‘We kwamen uit een periode waarin we verplicht moesten thuiswerken. Daarvoor werkten we volledig op kantoor. Wat was nu een goed evenwicht? We wilden daarbij dat de Vijzelgracht een ontmoetingsplaats blijft waar het gevoel versterkt wordt dat je onderdeel bent van een groter geheel. Soms werkt het ook gewoon beter als je met het hele team bij een whiteboard staat. Tegelijkertijd is het cruciaal dat we vitaliteit hoog in het vaandel houden en dat we alle AFM’ers optimaal faciliteren om het beste uit zichzelf te halen, zowel op professioneel als persoonlijk vlak.’