Hele jaar gastlessen over geld in het mbo
De AFM heeft een belangrijke maatschappelijke rol. Als toezichthouder dragen we eraan bij dat de financiële markten op een duidelijke en eerlijke manier werken. En dat het publiek en het bedrijfsleven daarin vertrouwen hebben. Daarbij kijken we soms ook verder dan onze toezichttaken. Zo gaven AFM’ers in 2022 vanuit het credo ‘jong geleerd, oud gedaan’ gastlessen op ruim 60 mbo-opleidingen over omgaan met geld. Crypto’s, beleggen en sparen voor je pensioen (of voor een Lamborghini), het kwam allemaal voorbij.
Ruwe bolsters
Ook bestuursvoorzitter Laura van Geest stond voor een klas. Achttien jongens van de richting loods en logistiek aan het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam leerden van de bestuursvoorzitter alles wat ze moesten weten over crypto’s, beleggen en speculeren. ‘Type ruwe bolsters’, vertelde ze. Het kennisniveau was een positieve verrassing: de leerlingen stelden verstandige vragen, ze bleken goed op de hoogte van de gevaren en wisten zelfs hoe het zat met hun pensioen. ‘Geen wildebrassen, in elk geval niet op gebied van geld’, concludeerde ze.
Bestuurder Jos Heuvelman gaf een les aan een klas in Drenthe. ‘De leerlingen, tussen 16 en 20 jaar oud, deden actief mee. Ze kwamen zelf ook met interessante inzichten. Hoe slim om te gaan met je geld en hoe de valkuilen te vermijden, bijvoorbeeld. Maar ook vooral: hoe weersta je verleidingen? Een waardevolle ervaring.’
Snel geld
Tom Smiers, initiatiefnemer bij de AFM, onderstreept het belang van de gastlessen. ‘Jongeren worden op social media verleid door beelden van grote villa’s, dikke auto’s en snel geld. Daardoor nemen ze soms grote risico’s. In de gastlessen besteden we aandacht aan beleggen versus speculeren. Ook bij een neergaande beurs is die kennis van groot belang. We hopen dat we het beeld van zo’n snel verdiende Lamborghini kunnen bijstellen.’
De lessen zijn ontwikkeld in het kader van de Week van het geld, een jaarlijks initiatief van het platform Wijzer in geldzaken. De AFM ziet deelname aan dergelijke activiteiten als onderdeel van haar maatschappelijke taak om financieel welzijn in het algemeen te bevorderen. Tom Smiers stond zelf ook voor de klas en noemt het een waardevolle ervaring. ‘Tof als je een klas mbo’ers kunt boeien met een verhaal over geld en hier een open en eerlijk gesprek met elkaar over kunt voeren. Het is weer eens wat anders dan een zaal vol medewerkers van een financiële onderneming. Bovendien heb ook ik er veel van opgestoken. Bijvoorbeeld hoe deze jongvolwassenen kijken naar onderwerpen waarmee ik me elke dag bezighoud.’
Uitgewerkt lespakket en lessen didactiek
Alle AFM’ers die een gastles gaven, konden gebruikmaken van een uitgewerkt lespakket, met daarin informatie over beleggen versus speculeren, geld, beleggen, risico’s en kansen. Ter voorbereiding konden zij een les didactiek volgen, georganiseerd door het ministerie van Financiën.
Het succes van 2022 smaakte bovendien naar meer. Initiatiefnemer Tom Smiers heeft dan ook grote ambities: ‘In 2023 willen we twee keer zoveel lessen organiseren, en dan meteen alle provincies aantikken. Ook is een lespakket ontwikkeld voor de basisschool, ‘Ben jij een held met je geld?’, waarin scholieren nadenken over sparen, uitgeven en alle verleidingen die ermee te maken hebben.’
Administratie op orde
Iedere medewerker van de AFM kan jaarlijks 2 dagdelen werktijd besteden aan vrijwilligerswerk. Die zijn door veel medewerkers benut om voor de klas te staan. Het is natuurlijk ook mogelijk om daar op een andere manier invulling aan te geven of om aan te sluiten bij andere initiatieven binnen de AFM. Zo besloten veel collega’s te helpen bij de actie ‘Administratie op orde’ van onze mvo-partner PuurZuid/Buurtteam Amsterdam.